Dubrovnik - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Marjon Leunissen - WaarBenJij.nu Dubrovnik - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Marjon Leunissen - WaarBenJij.nu

Dubrovnik

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

20 Juni 2014 | Kroatië, Dubrovnik

Gisteren, donderdag 19 juni, weer vroeg uit de veren, want vandaag staat Dubrovnik op het programma. De stad ligt hier 225 km hier vandaan en een groot deel van de route kan alleen via de kustweg gereden worden. Van hier tot aan de Bosnische grens (Bosnië heeft 1 kustplaats, Neum en daar moet je doorheen) reden we over de splinternieuwe A1, daarna ruim 100 km kustweg. Waardoor de reis al gauw 3 uur in beslag neemt.
Tja, je moet er wat voor over hebben.

Maar waar je ook rijdt hier in Kroatië, het is overal even mooi.

In Dubrovnik aan gekomen, greep ons meteen de pracht die we zagen.
De oude binnenstad is omringd door een metershoge vesting en de stad staat ook op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
Over de muur kun je rond de stad wandelen, en dat hebben we uiteraard gedaan. De gehele muur is 2,5 km lang en de oude stad kun je vanaf hier goed bekijken.
Van de oorlog in 1993 is niets meer te zien, behalve de vernieuwde daken.
Deze hebben namelijk rode pannen, terwijl de oude daken verweerde rode pannen hebben. Hier en daar zie je nog een kapot geschoten muur, maar het merendeel is netjes hersteld.

Ook de binnenstad is erg leuk om te bezichtigen.
Het weer zat niet helemaal mee. Af en toe kregen we een regenbui over ons heen, maar ach, het mocht de pret niet drukken.

Na een aantal uren hier rond gewandeld te hebben, gezeten, gegeten en genoten te hebben, zochten we onze auto weer op.
Poe Poe, wat een klim zeg. De parkeergarage is gebouwd in een berg en we moesten via een trap omhoog.
De calorieën waren dus weer verbrand (hoop ik).

Op de terugweg zijn we in het kleine stukje Bosnië gestopt om te tanken en te eten.
Daarna nog langs de weg wat fruit gekocht en rond 21.30 uur waren we terug op de camping.

Vandaag heeft de zon wat meer geschenen en hebben we heerlijk genoten van de rustdag en de zon.

Morgenvroeg vertrekken we weer in Noordelijke richting. Waarschijnlijk naar Sibenik camping Solaris. Maar dit kan ook zomaar een andere stad of camping worden.