Dagtocht naar Mostar - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Marjon Leunissen - WaarBenJij.nu Dagtocht naar Mostar - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Marjon Leunissen - WaarBenJij.nu

Dagtocht naar Mostar

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

18 Juni 2014 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Maandagmorgen zijn we vroeg opgestaan en zaten we vroeg in de auto richting Mostar in Bosnië. Hoewel de route over de nieuwe A1 een uur sneller was, hebben de kustroute genomen.
En dat heeft zich geloond. Oh wat was dat mooi. We zijn enkele keren gestopt om te kijken en foto's te maken.
Rond 11.30 uur waren we in Mostar en helaas viel de regen met bakken uit de hemel. Na een parkeerplek gezocht te hebben liepen we via een brug richting centrum.
Op deze brug zagen we de beroemde oude brug van Mostar liggen. Wat een plaatje! De originele brug werd als ruim 400 jarige in 1993 vernietigd en in 1995 weer herbouwd en staat nu op de Werelderfgoedlijst van UNEFCO.
Verder is de stad aan weerszijden van de brug ook erg mooi, het bezichtigen waard.
Wel moet je door de vele restaurantjes en souveniersshops heen kijken om het mooie nog te zien.
Er hangt een hele speciale sfeer omdat dit deel van de stad islamitisch is. Je waant je werkelijk in Turkije.
Aan weerszijden van de brug zijn in de torens musea ingericht over de vernietiging en wederopbouw van de brug.
Na een tijdje in de stromende regen rondgewandeld en gekeken te hebben, zijn we gaan eten in een van de vele restaurantjes. We kozen voor een typisch Bosnisch gerecht waarvan we niet wisten wat we zouden krijgen. De een kreeg een schnitzel met een witte saus en een spiegelei erbovenop en de ander een gevulde paprika, gevulde tomaat en iets in spinaziebladen gerold. Het was heerlijk!

Daarna hebben we nog wat rondgewandeld en een kerkhof bezocht waar we toevallig langs kwamen. Het was erg indrukwekkend om te zien dat 90% van de gestorvenen jonge mannen waren, gestorven in 1993.
Ook zagen we hier en daar gebouwen die totaal kapot geschoten waren en later niet meer hersteld.

Omdat de wijk geheel islamitisch is, zijn we een restaurantje in gegaan waar we (vooral droog) konden zitten en waar we een waterpijp konden roken.
Daar hebben we ruim een uur gezeten.

Tijdens het lopen zagen we ineens een paar marktkramen waar mannen de nationale drank Sjliviovitsj verkochten. Omdat mijn vader die graag wil hebben, hebben we daar 1.75 liter gekocht voor een prijs minder dan een halve liter in de winkel.

Omdat we nogal lang in Mostar zijn gebleven, besloten we om een andere dag naar Dubrovnik te gaan, zodat we optimaal kunnen genieten van beide steden.
Onderweg naar de camping bij Split stopten we nog bij een van de vele kraampjes langs de weg. Daar verkopen ze het fruit en de groente die ze 's morgens op het land geplukt hebben.
We kochten een bak heerlijke kersen, wat tomaten, aardappelen en kregen een ui en een komkommer er gratis bij. En dat voor 3 euro.
Kroatie is een goedkoop land, maar Bosnië is nog veel goedkoper!

Vlak voor de grens hebben we dus, zoals een echte zuinige hollander betaamd, nog getankt en gegeten.

Gelukkig was het die dag niet koud, want we hebben de hele dag met zeiknatte schoenen (lees: voeten) rondgelopen. Haha ze waren helemaal opgeweekt.

Hoewel het een lange reis was, 3 uur heen en 3 uur terug, hebben we een prachtige dag gehad.

Gistermorgen hebben we rustig aan gedaan en ' s middags zijn we met de bus naar Split gegaan. Daar hadden we ons meer van voor gesteld. Het regende weer, maar was niet koud. Maar de stad op zich stelt weinig voor. Na 2 uurtjes hebben we de bus terug gepakt en zijn toen lekker op de camping gebleven.
De zon scheen inmiddels, en we hebben nog even lekker in de zon gezeten.
Later heerlijk op de skottel het eten gemaakt, met een lekkere tomatensalade erbij.

Vandaag hebben we een heerlijke luierdag. En dat is niet toevallig. John wilde graag om 18.00 uur voetbal kijken (Nederland-Australië) en daar hebben we de planning een beetje op aangepast.

Nu ik dit tik, zitten we op een terras op de camping te kijken. Nouja, ik kijk niet, ik tik!

Morgen gaan we weer vroeg op pad om naar Dubrovnik te gaan.

• 18 Juni 2014 - 22:55

Marij Visser:

De naam Mostar en die kapot geschoten oude brug zie ik nog zó voor me, is veel op het nieuws geweest!
    Jammer dat je daar later nooit meer iets over hoort, totdat een vriendin de plaats en de brug bezoekt! Fijn te lezen dat het allemaal weer opgebouwd is
    bedankt voor je mooie verslag en jammer voor jullie dat je zoveel regen te verwerken hebt/gehad.
    Liefs Marij Visser

• 19 Juni 2014 - 07:19

Marjon Leunissen:

Weet je wat ik nou zo fijn vind? Dat je reageert! Ik maak de logjes wel voor mezelf zodat ik ze later kan terug lezen maar ook voor geïnteresseerden. En danis een reactie wel zo leuk. Dank je wel !